دست نوشته های یک مادر

دست نوشته های یک مادر

اینجا چراغی روشن است...
دست نوشته های یک مادر

دست نوشته های یک مادر

اینجا چراغی روشن است...

کودکان آبی شهر سربی

 هوای پاک حق مسلم ماست. میخواهیم زنده بمانیم!!!

 

  

هوای شهر آلوده هست. خیلی هم آلوده هست. مدتهاست که به دیدن آسمان خاکستری، غمبار و دلگیرعادت کرده ایم و چشممان با آبی آسمان بیگانه شده. شهر، بی روح و کثیف است و هوای آلوده مثل اژدهای قصه ها دارد سلامتی، ثروت، محیط زیست و آینده فرزندانمان را می بلعد. حتی درختها و گنجشکها هم فهمیده اند که شهر دیگر جای خوبی برای زندگی نیست. گنجشکها از شهر فرار کرده اند و دیگر روی درختها لانه نمی سازند.

سالهاست که به وارونگی هوا در زمستان و جزیزه حرارتی دما در تابستان عادت کرده ایم و همه خوب میدانیم که عامل اصلی این اتفاقات، آلاینده هایی هستند که بسیار فراتر از حد مجاز در هوا معلق مانده اند و ما، خانواده ما، همشهری های ما و فرزندان کوچک و معصوم ما هر روز این هوای مسموم را در سینه میکشیم و در ریه هایمان فرو میدهیم.

مدتهاست که منتظر نسشته ایم تا مسئولان ذیربط اقدامی موثر برای کاهش آلودگی هوا انجام دهند. اما همه خوب میدانیم که بیهوده به انتظار نشسته ایم. تا بارشی از آسمان نازل میشود، بادی می آید و بحران آلودگی هوا کمی فروکش میکند، تمام طرح ها و لایحه ها و تصمیماتی که در اوج آلودگی هوا در دستور کار قرار داشت، بوسیده میشوند و لب طاقچه گذاشته میشوند تا سالی دیگر بیاید و وارونگی هوایی صورت بگیرد و هوا برای نفس کشیدن کم بیاید و دوباره طرح ها، لایحه ها و تصمیمات قدیمی از روی طاقچه ها برداشته شوند، خاک رویشان زدوده شود و چند روزی در دستور کار قرار بگیرند.

کافی است مادر باشی تا ابعاد ترسناک و فاجعه آمیز آلودگی هوا چهار ستون تنت را بلرزاند. آن وقت برایت فرقی نمیکند که عامل اصلی آلودگی هوا دود ماشین هاست یا دودکش کارخانه ها؟ بنزین غیر استاندارد است یا سوخت فسیلی نیروگاه ها؟ ریزگردهاست یا خشک شدن دریاچه ارومیه؟

وقتی مادر باشی، برایت هیچ فرقی نمیکند که چه چیزی هوای شهر را تیره و تار و مسموم کرده. فقط سلامتی و آینده فرزندت، موجودی که تنها به خواست تو به این شهر غبارآلود آمده تا زندگی کند برایت اهمیت دارد. سلامتی همه فرزندان میهنت برایت اهمیت دارد. نسبت به همه شان احساس مسئولیت میکنی.  دیگر منتظر نمیشوی تا نمایندگان مجلس، رییس سازمان حفاظت از محیط زیست، شورای شهر و فعالان عرصه محیط زیست کاری برای کاهش آلودگی هوای شهر انجام دهند. منتظر نمی مانی تا سیاست بین المللی و 5+1 تصمیمی برای تحریم های اقتصادی کشورت بگیرند و واردات بنزین استاندارد آزاد شود یا نشود. منتظر تصویب بودجه و اختصاص تسهیلات برای مبارزه با آلودگی هوا نمی مانی.

وقتی مادر باشی و بدانی آلاینده های معلق میتوانند چه اندازه بی رحمانه با زندگی فرزندان میهنت بازی کنند، وقتی مادر باشی و دلت برای دیدن یک آسمان زلال و آبی لک زده باشد، وقتی مادر باشی واز آلودگی شدید هوا به ستوه آمده باشی، وقتی مادر باشی و سایه شوم آلودگی هوا را روی آینده فرزندان میهنت ببینی، بلند میشوی و یک تنه فریاد میزنی: من برای فرزندم هوای پاک میخواهم. هوای پاک حق ماست.


قرار است مادران معترض به آلودگی هوا، در فضای مجازی و نشریات گوناگون گرد هم جمع شوند و از نگرانیها و دلمشغولی هایشان بگویند. اعتراض کنند و امیدوار باشند صدای اعتراض و نگرانی هایشان به گوش مسئولین برسد و اقدامی موثر برای کاهش آلودگی هوا صورت بگیرد. مادران نگران با موج اعتراضات مردمی در فضای مجازی و عمومی علیه هوای ناپاک همسو شده اند و تنها خواسته شان دست یابی به هوای پاک است.

 فرقی نمیکند که مادر هستید یا پدر؟ مسئولیت نگهداری از کودکی را دارید و یا نه؟ در پایتخت زندگی میکنید یا مراکز استان. شهر و دیارتان آلوده هست یا یک آسمان زلال و آبی سقف بالای سرتان است. اگر شما هم از هوای ناپاک به ستوه آمده اید و اگر دلتان برای آینده کودکان وطن می تپد و میخواهید صدای نارضایتی تان شنیده شود در اینجا https://www.facebook.com/tehranbluechildren?notif_t=page_invite_accepted  با ما همراه شوید. چون همه ما مسئول هستیم.


هوای پاک حق مسلم ماست. میخواهیم زنده بمانیم!!!!

نظرات 5 + ارسال نظر
مهشید شنبه 21 دی 1392 ساعت 15:45 http://mahshid3000.persianblog.ir

من از سلاله درختانم؛ تنفس هوای مانده ملولم می کند...

هوای تمیز حق مسلم ماست
میخواهیم زنده بمانیم

آمد سه‌شنبه 24 دی 1392 ساعت 22:35 http://AMED1.PERSIANBLOG.IR

سلام.همانطوری که گفتید موافقم که بصورت نامه نگاری شود .البته من بعنوان یکی از مدیران بخش هنر فنز پرشین بلاگ در اولین فرصت این نظر شمارو انعکاس میدم و اگر هم شد بصورت مسابقه در می اورم که جرقه ای بخورد برای این مشکلی که گریبانگیر ما شده است .

واقعا به کمک نیاز داریم! دریغ نکنید

سیاه سفید چهارشنبه 25 دی 1392 ساعت 17:15 http://30ahsefeed.blogfa.com

سلام عزیزم .چشم .من در خدمتم.
مهرآفرین جان ، یکی از دوستان مجازی من نویسنده است .ایشون آقا هستن ،میتونم از ایشون هم کمک بگیرم؟ یا فقط خانما میتونن متن ارسال کنن. و اینکه آیا مطلب طنز باشه یا جد؟
در هر صورت با افتخار در خدمتم.

مرضیه چهارشنبه 25 دی 1392 ساعت 19:06 http://rouzhayezendegi.persianblog.ir

ببخش عزیزم من خودم فیس بوک ندارم به خاطر نوع کارم اما سعی میکنم به دوستان و همکارانم درمورد این موضوع خطیر و مهمی که سرنوشت نسلهای آیندمون در گروی حلشه حتما یادآوری کنم تا به این کمپین بپیوندندُ، همه ما درمورد این موضوع مسئولیت داریم.

مرسی از کمکت:)

دکتر آرمان پنج‌شنبه 26 دی 1392 ساعت 06:53 http://man0to72.blogfa.com

بابا من و دوستام که دانشگاه میریم تو این هوا مریض میشیم حالا من مقاوم ترم روم آنی اثر نمیذاره ولی مطمئنا دراز مدت بده برامون اما یه دکتر داریم تو خوابگاه چند وقته پیش داغ.ن شده بود از مسمویت تنفس هوای ناسالم کلی سوپ پختیمو شیر و میوه و دارو دادیم بهتر شد-حالا بماند از ماهم بهتر شده الان- ولی نمدونم چی کار میخوان کنن این هوا خوب شه
اصلن ممکنه؟ میشه؟ چرا از نخبه های عزیز داخل و خارج استفاده نمیکنن یه تیمی کارگروهی چیزی
نه ازین کارگروه ها که مجلسی ها بشینن دور هم... این چه بدرد ما میخوره آقا تو سوادت تو این زمینه نی به تو چه...
نمدونم کی میخواد وضع درست شه
هوای جنوب سنگین تر از شمال شهره شمال شهر که میری گاهی نفس میکشی حال بهتری داری اما تا بر میگردیم خوابگاه هفت تیر یا میرم خراسون خونه فامیلمون اصلن انگار یه چیز دیگست سر درد میاره
من که خودم ابتدایی تا دبیرستان شمال بودم هر وقت میرم شمال جو گیر میشم ازین نفس عمیقا میکشم فیلم هندی بازی در میارم
مادر عزیز کجایی حالا ما اومدیم وبت یه چی ازت بخوایم
برامون دعا کن شنبه امتحان نورو آناتومی داریم
دعا کن فقط پاس شم
خیلی برام مهم این درس ازتون صمیمانه میخوام برام دعا کنین پاس شم منم که امامزاده صالح رفتم دعاتون میکنم
باید بیشتر از نصف نمره رو بگیرم یعنی شاید 5 از 9
برام دعا کنین دعای مادرا میگیره

ایشالا نمره مورد نظرتو میگیری:)خبر بده ببینیم امتحانتو چه کردی:)))

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد