دست نوشته های یک مادر

دست نوشته های یک مادر

اینجا چراغی روشن است...
دست نوشته های یک مادر

دست نوشته های یک مادر

اینجا چراغی روشن است...

بادکنکه بادکنک

خدا پدر و مادر و همه کس و کار مخترع بادکنک را بیامرزد

با این اختراعی که این جناب کرده، دعای خیر یک عالمه مادر همیشه بدرقه راهش خواهد بود

کم جاست، سه سوته برپا میشود، سبک است و زور بچه بهش میرسد، تنوع رنگ و شکل دارد و برای بچه تکراری نمیشود. بعد از بازی کردن هم میشود دوباره به حالت اول برش گرداند و یک گوشه کیف یا ساک چپاند

خلاصه بگویم، در یک کلام این بادکنک جان میدهد برای سرگرم کردن بچه در مسافرت و مهمانی و توی ماشین و خلاصه هر جایی که برای برذن یک عالمه اسباب بازی محدودیت وجود دارد.


و باز هم ماجرای گوش دخترک

-سلام. سال نو مبارک. عه! چرا این بچه گوشواره نداره؟ گوششو هنوز سوراخ نکردین؟ چرا؟ زود باشین تا کوچیکه و چیزی نمیفهمه گوششو سوراخ کنین


این دیالوگ ثابت، در همه دید و بازدیدهای نوروزی خانواده 3 نفره ما با اندکی تفاوت در کلمات تکرار شد. پیر، جوان، زن، مرد، امروزی، دیروزی، تحصیل کرده، تحصیل نکرده، روشن فکر، تاریک فکر و خلاصه هر کسی که برای عیددیدنی به او سر زدیم دقیقا بعد از تبریک سال نو، به موضوع سوراخ نداشتن گوش دخترک بهاری اشاره کرد و بعد هم با زبان و دلیل و منطق خودش سعی در ارشاد ما و راضی کردنمان برای سوراخ کرن گوش دخترک داشت.

واقعا از این همه اصرار برای سوراخ کردن گوش دخترک بهاری تعجب میکنم! سر در نمی آورم موضوعی که هیچ الزام پزشکی و یا مذهبی برای انجام دادنش وجود ندارد و صرفا بر اساس عرف حاکم در جامعه انجام میشود چرا برای همه این قدر مهم و حیاتی و لازم الاجراست!؟ یعنی سوراخ نداشتن گوش یک دختر بچه این قدر عجیب و غیر طبیعی و باورناپذیر است که همگان بر خود واجب دیدند درباره ش صحبت کنند؟در عجبم دوتا سوراخ ریز ریز ریز که در نگاه اول به چشم نمی آیند چه قدر برای دیگران مهم به نظر میرسد.


پ.ن 1: هر آدمی ممکن است روی یک چیزی حساس شود. یکی روی صدای هورت کشیدن چایی حساس است، یکی از لخ لخ کردن دمپایی پلاستیکی دیگران کلافه میشود، یکی از خس خس کردن دیگران موقع نفس کشیدن دگرگون میشود،یکی با تکان دادن پاندولی پای دیگران وقتی  نشسته اند عصبی میشود و ... حالا من هم نسبت به کلمات "گوش""گوشواره""سوراخ"شرطی شده ام. تا این کلمات را میشنوم کل بدنم پر میشود از کهیر و زگیل. کل حالم منقلب میشود اصلا!

پ.ن2:به هر کس که گفتم سوراخ کردن گوش دختر بچه ها و دخل و تصرف در جسمشان در شرایطی که خوشان هیچ حق انتخاب و اظهار نظری ندارند، مصداق بارز کودک آزاریست، به من خندید! واقعا این موضوع خنده دار است؟

پ.ن3: یک دکتر فوق تخصص طب سوزنی درباره سوراخ کردن گوش دختر بچه ها حرف جالبی زد که فکرم را مشغول کرده. ایشان گفت اگر روی نقطه مربوط به چشم سوراخ شود و از گوشواره طلا استفاده شود، در تقویت بینایی و جلوگیری از ضعیف شدن چشم تاثیر به سزایی خواهد داشت. اگر یک زمانی وقتی دخترک بهاری بزرگ شد و خودش دلش خواست که گوشش سوراخ داشته باشد و  گوشواره گوشش بیاندازد، با توجه به این مطلب گوشش را سوراخ میکنم.