دست نوشته های یک مادر

دست نوشته های یک مادر

اینجا چراغی روشن است...
دست نوشته های یک مادر

دست نوشته های یک مادر

اینجا چراغی روشن است...

و باز هم ماجرای گوش دخترک

-سلام. سال نو مبارک. عه! چرا این بچه گوشواره نداره؟ گوششو هنوز سوراخ نکردین؟ چرا؟ زود باشین تا کوچیکه و چیزی نمیفهمه گوششو سوراخ کنین


این دیالوگ ثابت، در همه دید و بازدیدهای نوروزی خانواده 3 نفره ما با اندکی تفاوت در کلمات تکرار شد. پیر، جوان، زن، مرد، امروزی، دیروزی، تحصیل کرده، تحصیل نکرده، روشن فکر، تاریک فکر و خلاصه هر کسی که برای عیددیدنی به او سر زدیم دقیقا بعد از تبریک سال نو، به موضوع سوراخ نداشتن گوش دخترک بهاری اشاره کرد و بعد هم با زبان و دلیل و منطق خودش سعی در ارشاد ما و راضی کردنمان برای سوراخ کرن گوش دخترک داشت.

واقعا از این همه اصرار برای سوراخ کردن گوش دخترک بهاری تعجب میکنم! سر در نمی آورم موضوعی که هیچ الزام پزشکی و یا مذهبی برای انجام دادنش وجود ندارد و صرفا بر اساس عرف حاکم در جامعه انجام میشود چرا برای همه این قدر مهم و حیاتی و لازم الاجراست!؟ یعنی سوراخ نداشتن گوش یک دختر بچه این قدر عجیب و غیر طبیعی و باورناپذیر است که همگان بر خود واجب دیدند درباره ش صحبت کنند؟در عجبم دوتا سوراخ ریز ریز ریز که در نگاه اول به چشم نمی آیند چه قدر برای دیگران مهم به نظر میرسد.


پ.ن 1: هر آدمی ممکن است روی یک چیزی حساس شود. یکی روی صدای هورت کشیدن چایی حساس است، یکی از لخ لخ کردن دمپایی پلاستیکی دیگران کلافه میشود، یکی از خس خس کردن دیگران موقع نفس کشیدن دگرگون میشود،یکی با تکان دادن پاندولی پای دیگران وقتی  نشسته اند عصبی میشود و ... حالا من هم نسبت به کلمات "گوش""گوشواره""سوراخ"شرطی شده ام. تا این کلمات را میشنوم کل بدنم پر میشود از کهیر و زگیل. کل حالم منقلب میشود اصلا!

پ.ن2:به هر کس که گفتم سوراخ کردن گوش دختر بچه ها و دخل و تصرف در جسمشان در شرایطی که خوشان هیچ حق انتخاب و اظهار نظری ندارند، مصداق بارز کودک آزاریست، به من خندید! واقعا این موضوع خنده دار است؟

پ.ن3: یک دکتر فوق تخصص طب سوزنی درباره سوراخ کردن گوش دختر بچه ها حرف جالبی زد که فکرم را مشغول کرده. ایشان گفت اگر روی نقطه مربوط به چشم سوراخ شود و از گوشواره طلا استفاده شود، در تقویت بینایی و جلوگیری از ضعیف شدن چشم تاثیر به سزایی خواهد داشت. اگر یک زمانی وقتی دخترک بهاری بزرگ شد و خودش دلش خواست که گوشش سوراخ داشته باشد و  گوشواره گوشش بیاندازد، با توجه به این مطلب گوشش را سوراخ میکنم.

نظرات 6 + ارسال نظر
رها دوشنبه 18 فروردین 1393 ساعت 15:21

عیدتون مبارک

عید شما هم مبارک:)

الهه مهر سه‌شنبه 19 فروردین 1393 ساعت 22:47

دقیقا مشکل شما رو منم دارم
عید که جای خودشو داشت
الان که دخترم 1 سال و 6 ماهشه
تو این 18 ماه 100 نفر گفتن چرا گوششو سوراخ نمیکنی و منم همش حرفامو صد دفعه براشون زدم
دیگه جدیدا میندازم گردن شوهرم و میگم حمید دوست نداره گوش هلیا رو سوراخ کنیم و خلاص

منم یه بار از این حربه استفاده کردم. گفتم اگر باباش بفهمه گوششو سوراخ کردم با من دعوا میکنه. باباش راضی نیست:)))))
بلاخره باید این سیستم مردسالاری که اکثریت مردم بدون چون و چرا قبولش دارن یه جایی به کار بیاد دیگه:))

پوران شنبه 23 فروردین 1393 ساعت 13:18 http://kavirdarkavir.persianblog.ir/

البته نظرتون شاید به جا باشه ولی اینم در نظر داشته باشین دختر خواهرشوهر من 5ساله است و گوشش هم سوراخ نشده الان کلی حسرت کوثررومیخوره که که گوشش سوراخ داره و میتونه گوشواره بندازه

تقریبا همه دوستان من دختربچه دارن و همه شون هم سوراخ کردنو به عهده خود بچه گذاشتن. نتیجه خیلی جالب بوده. همه دخترکوچولوها از سن 4 سالگی به بعد درخواست گوشواره کردن و حتی بعضیهاشون الان درخواست سوراخ دوم رو هم دادن! ترسیدن از سوراخ کردن گوش کاملا اکتسابیه.چون اتفاق ترسناکی نیست:)

پوران شنبه 23 فروردین 1393 ساعت 13:20 http://kavirdarkavir.persianblog.ir/

بهش میگیم تو هم سوراخ کن میگه الان میسوزه باید اون موقع که کوچولو بودم میکردن که نفهمم!!!
بچه الان در حسرت گوشواره س و از سوراخ کردن هم میترسه

بچه چه میدونه که سوراخ کرن گوش درد دره یا میسوزه؟این موضوع از طرف دیگران بهش تلقین شده.چون حقیقتا سوراخ کردن درد نداره

حالا اگر بپذیریم که واقعا درد داره، آیا این درسته که بذاریم یه بچه کوچولو درد بکشه ؟چون طبق معیارهای زیبایی شناختی ما گوشوراه زیبایی میاره؟ خوب شاید بچه برخلاف ما فکر بکنه و به نظرش گوشوراه و سوراخ گوش خیلی هم زشت باشه. به هر حال فکر میکنم اگر خود بچه تصمیم بگیره خیلی بهتره:)
به دخترخواهرشوهرت شجاعت بده. بگو اصلا ترس نداره درد نداره اصلا متوجه نمیشی. بهش شجاعت بده تا به آرزوش برسه:))

نیمفادورا دوشنبه 15 اردیبهشت 1393 ساعت 11:59 http://nimfadora.persianblog.ir

اونایی که به خودشون اجازه می دن همچین سوال های مسخره ای بپرسن جواب تو رو نخواهند فهمید. بگو می ترسم نیم گرم طلا باعث جون بچه ام بشه. اینو ممکنه بفهمن! تنها باری که یادم میاد بابام با مامانم دعوا کرد سر این بود که یه دستبند طلای سنگین دست من کرده بود توی مهمونی. گفت بچه است می ره دم در توی کوچه یکی می بینه برای این چس مثقال طلا بلایی سر بچه میاره.

زبونشونو فهمیدم. الکی میگم باباش اجازه نمیده:))) بلاخره این ولایت بی قید و شرط پدر بر فرزند باید به یه دردی بخوره دیگه

الی دوشنبه 11 خرداد 1394 ساعت 16:05

برخلاف چیزی که نوشتید. در اسلام توصیه موکد بر سوراخ کردن گوش فرزندان (دختر و پسر شده است)
مراجعه کنید به آدرس زیر:
http://eshia.ir/feqh/archive/text/rezazadeh/feqh/92/930123/

منها: عَنْ مَسْعَدَةَ بْنِ صَدَقَةَ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع «قَالَ: إِنَّ ثَقْبَ أُذُنِ الْغُلَامِ مِنَ السُّنَّةِ وَ خِتَانَهُ‏ لِسَبْعَةِ أَیَّامٍ مِنَ السُّنَّةِ».[4]
راوی می گوید: امام صادق علیه السلام فرمودند: سوراخ کردن گوش بچه از سنت است و ختنه کردن او در روز هفتم ولادت هم از سنت است.
منها: ِ عَنِ السَّکُونِیِّ قَالَ: «قَالَ النَّبِیُّ ص‏ یَا فَاطِمَةُ اثْقُبِی أُذُنَیِ الْحَسَنِ وَ الْحُسَیْنِ ع خِلَافاً لِلْیَهُود».[5]
راوی می گوید: پیامبر فرمودند: ای فاطمه دو گوش امام حسن و امام حسین را سوراخ کن، به خلاف یهود که این کار را نمی کردند.
و روایات دیگری که به این مضمون است.

در بعضی از روایات آمده است که جبرئیل به پیامبر عرض کرد که به حضرت زهرا بگو که دو گوش حسنین را سوراخ کند به این ترتیب:
امر جبرئیل رسول الله ص بثقب شمحة اذن الیمنی من الحسنین علیهما لاسلام و علی اذنهما الْیُسْرَى فِی أَعْلَى الْأُذُنِ فَالْقُرْطُ فِی الْیُمْنَى وَ الشَّنْفُ فِی الْیُسْرَى.[6]
جبرئیل به پیامبر عرض کرد که دستور بدهید هر دو گوش حسنین را سوراخ کنند، در گوش راست، پایین گوش سوراخ شود و در گوش چپ بالای گوش سوراخ شود و بعد از سوراخ شدن، در گوش راست چیزی به نام قرط قرار دهند و در گوش چپ، شنف قرار دهند.

من برای تربیت بچه م صرفا به منابع علمی و روان شناسی اتکا میکنم
کاری به منابعی که شما گذاشتید ندارم
ختنه زنان هم در اسلام تاکید شده. باید برم انجام بدم؟؟؟؟؟؟؟؟؟

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد